فرید ملکی(اغجاز خوراکی

توصیه هایی برای بهره مندی از اعجاز خوراکی ها

بشر همواره به دنبال راز طول عمر جاویدان بوده و هسـت. با به کار بستن شیوه صحیح تغذیه و مصرف خوراکی هـای مغذی قادر خواهیم بود طول عمر خود را افزایش دهیم. به گزارش سایت «مردمان» ایـن خـوراکـی ها کـه بـه دارا بودن خواص ضـدپیری مشهور هستند، حاوی مواد خاصی هستند که به نظـر می رسد قابلیت بدن ما را برای مبارزه با اغلب بیماری های شایع و تهدیدکننده افزایش می دهند. به همین دلیل برخی از آشپزخانه به عنوان داروخانه منزل یاد می کنند. اکــنون به برخی از این خوراکی ها اشاره می کنیم.

1- سیب

ترکیبات؛ سـیب سـرشار از چندین آنتی اکسیدان قـوی به خصوص «کوئرستین» و همچنین حاوی مقدار زیادی از فیبر قابل حل «پکتین» است.

خواص غذایی؛ آنتی اکسیدان «کـوئـرستین» با لخته شدن و هـمچنین سرطان خون مبارزه می کند. مصرف به اندازه «پکتین» نیز کمک می کند کـلستـرول خون کاهش یافته و سموم سرطان زا از جریان خون حذف شوند.

بهترین روش مصرف؛ خام و همراه با پوست، به خـاطر آنکه این پوست سیب است که حاوی «کوئرستین» است.

2- موز

ترکیبات؛ موز حاوی مقادیر بسیار زیادی از پتاسیم، منیزیم و اسیدفولیک است.

خواص غذایی؛ پتاسیـم با فـشارخـون بـالا مبـارزه کـرده و خـطر سـکتـه های قلبی را کاهــش می دهد. اسید فولیک نیز برای رشد مـناسب بافت های بــدن ضـروری بــوده و از بیماری های قلبی جلوگیری به عمل می آورد.

بهترین روش مصرف؛ تنها پوست آن را جدا کرده و میل کنید.

3- تخم مرغ

ترکیبات؛ تخم مرغ غنی از «کولین»، پروتئین و کاراتیـنوئیدهای «لوتین» و «زاکسانتین» است.

خواص غذایی؛ «کولین» موجود در تخم مرغ در حفظ حافظه در دوران پیری موثر است. از آن گذشته کاراتینوئیدهای موجود در تخم مرغ از ایجاد آب مروارید که می تـواند منجر به کوری شود، جلوگیری به عمل می آورد.

بهترین روش مصرف؛ به صورت آب پـز، سفت پز، نیمرو و املت تفاوتی نمی کند. از آغشته کردن بیش از اندازه تخم مرغ به روغن و کره اجتناب کنید.

4- سیر

ترکیبات؛ سـیر نـیز همانند بسـیـاری از غـذاهـای ضـدپـیـری منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان هاست.

خواص غذایی؛ سیر در خون مانند یک ماده ضدانعقاد عمل می کند و خـطر سکته را کاهش داده و با انهدام سلول های سرطانی، دوره زندگی بیماران سرطانی را نیز افزایش می دهد.

بهترین روش مصرف؛ با آنکه سیر سبب بوی دهان می شود، اما اگر به صورت خام مصرف شود بسیار سودمند خواهد بود.

5- لوبیا

ترکیبات؛ سرشار از فیبر قابل حل است.

خواص غذایی؛ فیبر سلامتی دستگاه گوارش شما را حفظ کرده و سـیستم گوارشی سالم از ابتلا به سرطان روده بزرگ و دیابت پیشگیری به عمل می آورد. فـیـبـر قـابل حل همچنین سبب کاهش کلسترول و قند خون می شود.

بهترین روش مصرف؛ به صورت خشک و کنسروشده هر دو مفید هستند.

6- گردو

ترکیبات؛ یک مشت گردو به همان میزان حاوی اسیدچـرب امـگا-3 است که 100 گرم ماهی آزاد داراست.

خواص غذایی؛ نـه تـنـها امـگا-3 به حل لخته های خون کمک می کند، بـلکه از التـهاب مفاصل و افسردگی نیز جلوگیری به عمل می آورد.

بهترین روش مصرف؛ هنگامی که گردو از پوسته خود خارج می شود، تازه تر از هر زمانی است، اما اگر در مکان خنک و خشک نگهداری شود تـا دو هفـتـه تـازگی خود را حفظ می کند. می توان گردو را به صورت خام یا همراه با سالاد استفاده کرد.

7- سویا

ترکیبات؛ حاوی هورمون «ازوفلاون» است.

خواص غذایی؛ کاهش سطح کلستـرول بد خون یا همان HDL که سـبب کـاهش فشارخون و جلوگیری از حملات قلبی می شود.

بهترین روش مصرف؛ برخلاف عقیده عموم سویا می تواند خوش طعم و قابل مصرف شود. برای این کار سویا را همراه با سس سویا یا آب لیموترش یا با دیگر سبزیجات سرخ کنید.

8- اسفناج

ترکیبات؛ منبع خوبی از اسیدفولیک و ویـتامین های A و C بوده و هم اندازه سیر حاوی آنتی اکسیدان است.

خواص غذایی؛ یـک سـبـزی چـنـدمـنـظـوره اسـت که با سرطان، بـیـماری های قـلبـی و اختلالات روانی مبارزه می کند.

بهترین روش مصرف؛ اسفناج خام یا بخارپز بسیار ایده آل است.

9- گل کلم

ترکیبات؛ گل کلم بیش از هر میوه از خانواده مرکبات حاوی ویتامین است. کلسیم بیشتری از یک لیوان شیر و فیـبـر آن از یک تـکه نـان سـفیـد بـیـشتر بـوده و دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است.

/ 0 نظر / 10 بازدید