سویا و نقش ان در بدن(فرید ملکی)

مباحث بسیار زیادی پیرامون فرآورده های سویا وجود دارد و بیشتر آنها به خاطر ایزوفلاون های موجود در این فرآورده ها می باشد که می توانند به گیرنده های استروژن بپیوندند و بر روی هورمون تیروئید تاثیر بگذارند .

شواهد قابل توجه و مهمی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مقداری مناسب و معمول از فرآورده های رایج سویا ( یک یا دو وعده در روز ) ، چه به صورت تخمیر شده و یا بدون تخمیر ، می تواند خطر بروز سرطان پروستات را کاهش داده و کلسترول لیپوپروتئین کم چگال را کاهش دهد .
برخی از مردم و بخصوص خانم ها در این مورد نگران بودند که میزان متوسط سویا می تواند خطر سرطان سینه را افزایش دهد و یا برای زنانی که به سرطان سینه مبتلا هستند مضر باشد به خصوص اگر سرطان آن ها از نوع گیرنده استروژن مثبت باشد ولی تحقیقات صورت گرفته کاملا امیدوار کننده بوده و نشان دهنده فواید زیاد برای پیشگیری از سرطان سینه می باشد .

ترکیب مواد و هماهنگی ورود آنها به بدن بایدآگاهانه و با برنامه صورت گیرد ،وارد کردن مقادیر زیادی از یک ماده بسیار مفید بدون اهمیت دادن به مواد دیگر ممکن است نتایج نا امید کننده ای بدنبال داشته باشد. این یک اصل کلی است.

هر فردی که سویا می خورد باید مطمئن باشد که بدن او به اندازه کافی ید دریافت می کند . افرادی که به کم کاری غده تیروئید مبتلا هستند ممکن است که به تنظیم مقدار دارو ترکیبی هورمون تیروئید خود نیاز داشته باشند چون اگر شروع به مصرف سویای بیشتری نمایند ، احتمالا سویا با کار این دارو مداخله خواهد کرد . نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد که مصرف سویا باعث آشکار شدن کم کاری غده تیروئید در افرادی می شود که کم کاری غده تیروئیدشان پنهان بوده است ، بنابراین برای این افراد مصرف میزان مشخصی از سویا می تواند ایده خوبی باشد .

مطالعات نشان داده شده است که فرآورده های سویا طراحی شده برای تغذیه نوزادان ، سالم و بی خطر است البته به جز امکان بروز خطراتی در نوزادانی که به طور موروثی می توانند با مشکل کم کاری غده تیروئید مواجه شوند . در این صورت کارکرد غده تیروئید آن ها باید مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد .

یک مطالعه مشاهده ای این نتیجه را داده است که تمپه ( یکی از فرآورده های رایج سویا در اندونزی ) با ادراک و شناخت بهتر در افراد مسن در ارتباط است ، توفو که یکی دیگر از فرآورده های سویا می باشد با بدتر شدن قوه ادراک مرتبط بوده است . این موارد به احتمال زیاد به دلیل وجود متغیرهای دیگری است که شامل توفوی فرآوری شده با فرمالدئید در کشور اندونزی می باشد . بسیاری از مطالعات بالینی نشان می دهند که سویا توانایی ادراک و شناخت را بالا می برد . اگر در اندونزی زندگی نمی کنید ، در این صورت دیگر نیازی نیست تا در مورد مضر بودن توفو برای ادراک و شناخت نگران باشید .

بعضی غذاها یا گوشت های سویا حاوی پروتئین ایزوله شده سویا بوده و با هگزان فرآوری شده اند و ممکن است که مقدار کمی از پس ماند های هگزان در محصول نهایی وجود داشته باشد . هنوز معلوم نیست که این مورد می تواند مضر باشد یا نه ، ولی تهیه فرآورده های سویا از شرکت هایی که در روش های فرآوری خود از هگزان استفاده نمی کنند ، می تواند ایده خوبی باشد

ممکن است فیتات های موجود در سویا باعث کاهش جذب کلسیم ، روی ، آهن و منیزیم شود . ولی به هر حال ، شما این مواد معدنی را از طریق فرآورده های سویا جذب خواهید کرد و خوردن مقدار معمول از سویا نباید باعث بروز کمبود این مواد در بدن شود . برای میزان متوسط و حتی متوسط به بالا از مصرف ، سویا باعث بروز خصایص و ویژگی های زنانه در مردان نمی شود . مصرف زیاد آن ، مانند دوازده وعده در روز و یا بیشتر ، می توانند برای درصد کمی از مردان که به طور خاص به سویا حساس می باشند باعث پیشرفت حساسیت و لطافت و همچنین افزایش بافت سینه شود .

/ 0 نظر / 20 بازدید